Maciej Gąbka Różnia
supervisor:
prof. dr. hab. Mirosław Pawłowski
University of the Arts Poznan
Faculty of Graphic Arts and Visual Communication
Faculty of Graphic Arts and Visual Communication
biography
Born 1993. Between 2010 and 2012 I've participated in art workshops at Lubelski
Instytute of Architecture and Art. Since 2012 I've started studying Graphic Art at
University of Fine Art in Poznan. Since 2017 I've held Master degree in print making.
Main exhibitions:
2018 After Positive, Art Pavilion ERGO Hestia
2017 Best Master's thesis at University of Fine Art in Poznan (nomination)
2017 4 Now New XXI Century Art, Rempex Auction House, Warsaw
2017 The finalists exhibition of X Student Graphic Biennale, r_z Gallery, Rzeszow
2017 Esteemed Graduates of Academies of Fine Arts, Zbrojownia Sztuki, Gdansk
2017 Différance, Arsenal Gallery, Poznan (diploma project)
2017 X Student Graphic Biennale, Arsenal Gallery, Poznan
2017 II International Student Drawing Triennal, Rondo Sztuki, Katowice
2017 3 Now New XXI Century Art, Rempex Auction House, Warsaw
2016 15th edition of Hestia Artistic Journey Competition, Museum of Modern Art in Warsaw
2016 The Paragraph, Off Garbary, Poznan
2015 3x3 Festival, The ruby of tradition and the present,Centre of Culture Amarant, Poznan
2015 Consciousness of Abstraction, Rotunda Gallery, University of Fine Art in Poznan
2015 Poznan of Poets, Palace's cinema, Centre of Culture Zamek in Poznan
2015 IX Student Graphic Biennale, Arsenal Gallery, Poznan
2015 The Hygienics, R+ Gallery, Szczecin
2014 The Hygienics, Vienna's rarity, Poznan
2014 The Inquiry, Aula Gallery, Univesity of Fine Art in Poznan
2014 Let’s make it zero, Lahti Poster Triennial (Finland)
2013 Together or separately, Blue Orange Gallery
Finalist of 15th edition of Hestia Artistic Journey Competition
President of University of Fine Art in Gdansk Prize on X Student Graphic Biennale in Poznan
University of Fine Art in Poznan President's grant in 2014 - 17
Intuicyjnie akceptowalna przez nas rzeczywistość doświadczalna jest wynikiem zbioru subiektywnych poglądów oraz filozoficznych doktryn, które redukują wiedzę do treści zmysłowych, absolutyzujących i dogmatyzujących poznanie. Konsekwencją bezkrytycznego podejścia do otoczenia jest interpretacja przestrzeni jako swego rodzaju obrazowej syntezy, wynikającej wyłącznie z potrzeby przekonania o pewności założenia początkowego. Przeciwieństwem dla konwencjonalnie rozumianej rzeczywistości widzialnej ma stanowić dzieło sztuki, które zostało ujęte przez autora w formie pozytywowo-negatywowej metafory epistemologicznej. Funkcjonuje ono paralelnie względem Derridiańskiego pojęcia Różni – niemożności zamknięcia reprezentacji
w jakiekolwiek terminologiczne ramy. Sprowokowane pytanie o to, co znajduje się pomiędzy pozytywem a negatywem, jednocześnie wskazuje na niezliczone, poznawcze alternatywy; międzywartości, które wciąż przybliżają do pełnego poznania, lecz nigdy nie dostarczają całościowego obrazu.