Monika Orzeł Portrety Kamieni
promotor:
Dr hab. Marcin Pawłowski
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Wydział Sztuki – Grafika
Wydział Sztuki – Grafika
biografia
ur. 22.09.1989 w Krakowie. Ukończyła studia na Wydziale Sztuki Uniwersytety Pedagogicznego im. KEN w Krakowie., na kierunku grafika. W 2016 roku obroniła dyplom główny w pracowni grafiki ilustracyjnej pod kierunkiem dr Małgorzaty Niespodziewanej-Rados. Dodatkowo otrzymała wyróżnienie za dyplom magisterski przyznane przez komisję dyplomową Wydziału Sztuki UP. Brała udział w wystawach zbiorowych oraz organizacjach związanej z promowaniem grafiki studenckiej. Ukończyła w 2011 roku studia na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie na kierunku Ochrona Dóbr Kultury (spec. muzealnictwo), uzyskując stopień licencjata. Jest wolontariuszem w schronisku dla bezdomnych zwierząt w Racławicach. Interesuje się ilustracją książkową, poezją konkretną, wklęsłodrukiem, designem, projektowaniem odzieży. Jest współtwórcą konkursu studenckiego Grafika Roku, który działa od dwóch lat na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Obecnie dostała się na pierwszy rok studiów doktoranckich na Wydziale Sztuki UP w Krakowie.
Artystka tworzy w różnym medium, zarówno analogowym jak i cyfrowym. Umiłowała sobie grafikę wklęsłodrukową oraz grafikę ilustracyjną w kontekście książki jako obiektu artystycznego.
Wystawy zbiorowe
2014 – Grafika ilustracyjna, grafika edytorska | Fundacja Sztuki Nowej ZNACZY SIĘ w Krakowie
2014 – Wystawa Grafiki | Galeria Lamelli w Krakowie
2014 – Wystawa grafiki wklęsłodrukowej | Pracownia wklęsłodruku Wydziau Sztuki UP w Krakowie
2014 – Archiwum wyobraźni | Galeria Wydziału Sztuki UP (Ferment) w Krakowie
2015 – Grafika Roku’14 | Galeria Lamelli w Krakowie
2015 – Pożeracze cieni | Galeria Wydziału Sztuki UP w Krakowie
2015 – Słowa i obrazy | Fundacja Sztuki Nowej ZNACZY SIĘ w Krakowie
2015 – Plakaty z danymi | Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie
2015 – Proces - matryca | Galeria Wydziału Sztuki UP w Krakowie
2015 – Pokaz multimedialny | Klub Betel w Krakowie
2016 – Grafika Roku’15 | Galeria Messier 42 w Krakowie
2016 – Dyplomy 2016 | Galeria Messier 42 w Krakowie
Edukacja
2002- 2005 Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych im. Józefa Czapskiego w Krakowie (3 lata gimnazjum), profil- reklama wizualna.
2005- 2008 Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych im. Józefa Czapskiego w Krakowie (3 lata liceum), profil- reklama wizualna. Na zakończenie szkoły uzyskany dyplom oraz zawód- artysta plastyk.
2008- 2011 Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Ochrona Dóbr Kultury.
Ukończone stopniem licencjata.
2011-2014 Studia licencjackie na kierunku „Grafika” na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
2014-2016 Studia magisterskie uzupełniające „Grafika” na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie (ukończone uzyskaniem stopnia magistra sztuki
z wyróżnieniem (18.07.2016) )
2016- Studia doktoranckie w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie sztuki piękne na Wydziale Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie
autokomentarz
Na aneks składa się 120 grafik wykonanych w pracowni druku wklęsłego.
Przez cały drugi rok magisterski wykonałam ponad 300 grafik. Technika w której zostały wykonane to akwatinta, lawowany kwas, sucha igła, przedruk, tekturoryt, techniki własne min. odcisk w pleksi. Inspiracją do ich stworzenia były kamienie, które stanowią jeden z twórczych bodźców w mojej twórczo-artystycznej działalności. Kamień został przedstawiony w różnych cyklach, które zawierają kilkanaście, kilkadziesiąt grafik. To co najbardziej inspiruje mnie w podmiocie-kamieniu, jest jego nieoczywistość, tajemniczość oraz różnorodność jego oblicza. Nie ma dwóch takich samych kamieni. Owszem mogą być podobne pod względem koloru, kształtu, wielkości itd. ale nigdy nie będą takie same. To właśnie ich indywidualny i jednostkowy charakter tworzy je niepowtarzalnymi, oryginalnymi tworami natury. Pomimo swego zastygłego charakteru, bez krzty życia, potrafią zmieniać się, tworząc tym samym za każdym razem inne swoje oblicze. Te zmiany spowodowane są jak choćby zmianą otoczenia, światła oraz jego ciepła, cienia i jego nasycenia, pory roku, dnia, warunków atmosferycznych, różnych ingerencji otoczenia itd. Kamień leży w miejscu, lecz przemijający czas odciska na nim swoje piętno, kształtując go lub niszcząc, czasami doprowadzając do jego całkowitej destrukcji. W swoich cyklach postanowiłam pokazać portrety kamieni, które pomimo podobnego kształtu, różnią się między sobą pod różnymi względami. Jedyną rzeczą, która je łączy to forma falującego owalu, który kształtem ma nawiązywać do kształtu głowy człowieka, ale nie w sposób oczywisty. Kształt głowy ludzie mają do siebie podobny, niemal identyczny, ale jej wypełnienie i dopełnienie różnią ich względem siebie. Podobnie jest z kamieniem. Poprzez takie ideologiczne postrzeganie kamienia, jako oblicza, portretu, postanowiłam przedstawić jego wielość i różnorodność za pomocą koloru, faktury, struktury itd. Tło na którym poszczególne kamienie się znajdują dobierałam indywidualnie do „modela”. Do jego charakteru, barwy, bądź też genezy jego znalezienia. Kształty kamieni zawartych w moich matrycach inspirowane są „fizycznymi” kamieniami, które są dla mnie ważne pod względem ich historii bądź z powodów subiektywnych estetycznych preferencji. Ta kolekcja portretów kamieni ma na celu ukazanie tego jak bardzo bogatym i niezwykle wdzięcznym do
twórczych realizacji jest temat kamieni, oraz to jak szeroki wachlarz estetyczno-wizualno-formalny niesie ze sobą świat kamieni oraz organiczny świat przyrody, który jest kopalnią bodźców do twórczych poszukiwań oraz realizacji projektów artystycznych.
Cykl „Tajemnicze” zawiera 12 grafik (wybranych z około 50)
Cykl „Wielorakie I” zawiera 28 grafik (wybranych z około 80)
Cykl „Wielorakie II” zawiera 50 grafik (wybranych z około 100)
Cykl „Eteryczne” zawiera 34 grafiki (wybranych z około 60)
Cykl składa się z około 300 grafik, przedstawiających motyw kamienia pod kątem jego różnorodnego oblicza, bogactwa struktur i faktur, tajemniczości. Tło, na którym poszczególne kamienie się znajdują dobierałam indywidualnie do „modela”. Kształty kamieni zawartych w moich matrycach inspirowane są „fizycznymi” kamieniami, które są dla mnie ważne pod względem ich historii bądź z powodów subiektywnych estetycznych preferencji.