Katarzyna Żydek Kwanta

promotor: dr hab. prof. nadzw. Katarzyna Winczek
Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
Instytut Sztuk Pięknych, Wydział Sztuki

biografia

Urodzona w 1992 roku w Kędzierzynie-Koźlu. Studia II st. na kierunku Grafika na Wydziale Sztuki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.  Dyplom z zakresu grafiki warsztatowej zrealizowała pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Winczek.

 

Wybrane wystawy:

2017 - „Ślady Czarnego Kota Dwa”, Muzeum Produkcji Zapałek „Zapałczarnia”, Częstochowa

2017 - „Pracownia 207”, wystawa grafiki studentów i pedagogów, Galeria Sztuki Zespołu Szkół Plastycznych im. Tadeusza Kantora w Dąbrowie Górniczej

2016 - „Zabawka przyjazna dziecku”, Muzeum Zabawek i Zabawy, Kielce

2016 - „Pracownia 207”, wystawa grafiki pracowni wklęsłodruku, Galeria Wydziału Sztuki UTH „Pentagon”, Radom

2016- Wystawa podsumowująca„V Warsztaty Działań Kreatywnych”, Górki Wielkie

2015 - Wystawa podyplomowa, Zamek Piastowski, Racibórz

2015 - „Rzeźba i Grafika Projektowa”, Raciborskie Centrum Kultury, Racibórz

Stypendia:

Stypendium Rektora dla najlepszych studentów w latach 2015/2016 oraz 2016/2017

 

Warsztaty:

2016 Ogólnopolskie Warsztaty Uczelni Artystycznych, „V Warsztaty Działań Kreatywnych”, Fundacja im. Zofii Kossak, Górki Wielkie

autokomentarz

Pracując nad dyplomem artystycznym zajęłam się tematem dotyczącym przestrzeni pofabrycznych, które charakteryzuje chłód i geometryczna struktura. Do powstania cyklu grafik Kwanta zainspirowały mnie obserwacje otoczenia, upodobanie do rzeczy prostych w swojej formie, ale nie banalnych, których urodę trzeba dopiero dostrzec, „zbadać”. Geometria i architektura, stały się głównym wyznacznikiem mojego postrzegania. (…)

Powstałe grafiki stanowią moją własną interpretację, próbę przedstawienia osobistej perspektywy. Nadając nieregularny kształt matrycom, poprzez przemyślane cięcia w obranych przeze mnie punktach, chcę podkreślić detal oraz wydobyć osobliwe piękno z elementów konstrukcyjnych zawieszonych nad głowami ludzi. W taki sposób ustalam również wybrany kadr dla każdej z prac. Poprzez odpowiednie nasycenie odcieniem ciepłym, bądź zimnym podkreślam głębię w tworzonych grafikach. Całość jednak jest zachowana w stonowanej, raczej chłodnej kolorystyce. W niektórych pracach „szczeliny” dają wrażenie światła docierającego z zewnątrz, wzmacniając kontrast między liniami i odsłaniając przed nami tajemniczą głębię pofabrycznych pomieszczeń.

Motywem przewodnim powstałych grafik stały się świetliki dachowe, ponieważmnie intrygowały. Na co dzień dają nam światło, które z kolei stanowi symbol wieczności, pewnego porządku, który oddziela od ciemności i panuje nad chaosem. Warto zastanowić się indywidualnie nad ich przesłaniem. Ważne w całym procesie tworzenia był dla mnie również spokój i wyciszenie, co przełożyło się na nastrój zawarty w przedstawianych przeze mnie pracach.

Prezentowane grafiki zostały stworzone w technice druku wklęsłego, akwaforty i akwatinty. Jednak pracę artystyczną prowadziłam również w technice litografii. W części artystycznej prezentuję wybrane z nich. Wielkość metalowych matryc do wykonania dużych prac w technice wklęsłodruku wynosiła 50 x 70 cm. (…) Prace litograficzne z kolei wymagały przygotowania kamienia odpowiedniej wielkości, by efektem końcowym była praca o rozmiarze 79 x 37 cm. Niektóre mniejsze składają się z dwóch lub trzech części. Ich modułowość w rzeczywistości pozwala na stworzenie różnych rozwiązań, niektóre z nich zostały zaprezentowane. Stąd wzięła się również nazwa całego cyklu „Kwanta”, czyli „pewna ilość”, mając na myśli różnorodne kompozycje. Część prac posiada również osobne tytuły, które w większości nawiązują do światła - ważnego elementu w moich grafikach. (…)