Joanna Kwaśniak Fibrodysplasia
promotor:
dr hab. prof. nadzw. Tomasz Chudzik
Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
Instytut Sztuk Pięknych, Wydział Sztuki
Instytut Sztuk Pięknych, Wydział Sztuki
biografia
Urodzona w Częstochowie 15 czerwca 1990 roku.
Absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Jacka Maleczewskiego w Częstochowie, specjalność grafika użytkowa-formy wydawnicze (dyplom z wyróżnieniem Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach za pracę graficzną 2010).
Absolwentka Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Sztuki na kierunku Grafika w specjalności Grafika Warsztatowa (2015).
Wystawy zbiorowe:
- "Konduktorownia" Częstochowa (2013)
- Galeria Kościoła św. Zygmunta w Częstochowie (2015)
- Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie (2017)
- Galeria Sztuki w Czeladzi (2017)
Konkursy :
- finalistka XIX Ogólnopolskiego Konkursu Grafiki Komputerowej GRAFKOM 2009
- III miejsce w V Międzynarodowym Konkursie Artystycznym "Ars Astronomica"
Inspiracje czerpie z ludziej anatomii, struktur kości, fascynacji ciałem i jego znaczeniem w kulturze.
Twórczość wybranych grafików średniego i młodego pokolenia
Poprzez źródła mitologiczne i religijne, ukazuję obraz niekończącego się koła życia, w którym kość staje się początkiem nowego istnienia. W oparciu o przekazy, przedstawiam nowy porządek świata. Materia kostna nie jest w nim jedynie wizją tego co nieuchronne i przerażające – śmierci (bez znamion negatywnych dla samego jej aktu).
Bazując na grafikach inspirowanych anatomią, obrazuję ludzki szkielet jako doskonałą formę, zarówno w sensie estetycznym jak i funkcjonalnym, Staram się poprowadzić odbiorcę poprzez kanony postrzegania śmierci i brzydoty posiłkując się również wierzeniami pogańskimi. Podejmuję zagadnienie turpizmu obecnego w sztuce od czasów starożytnych aż po współczesność.
Przywołuję w swej pracy okres prehistoryczny, kiedy to kości stanowiły funkcjonalny element życia codziennego, stawały się orężem bądź najprostszym narzędziem użytkowym, bez którego trudno byłoby przetrwać człowiekowi pierwotnemu.
W swej pracy podkreślam także znaczenie tańca śmierci i jego autorów. Zwracam uwagę na to jak istotne źródło inspirtacji stanowiły dla twórców atlasy anatomiczne. Przybliżam sylwetki malarzy i grafików, dla których głównym motywem twórczym był ludzki szkielet. Zakończenie podkreśla znaczenie grafiki warsztatowej (w tym wypadku takiej jak wielonakładowa odbitka graficzna oraz czcionka ruchoma) w kontekście rozwoju cywilizacyjnego i dorobku kulturalnego kolejnych pokoleń ludzkości.