Jerzy Piątkowski Szedłem, idę, będę szedł.

promotor: prof. Krzysztof Tomalski
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Wydział Grafiki

biografia

Urodzony 13 sierpnia 1962 roku w Szczecinie. Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu. (1982-1985) Pracował jako nauczyciel na Skalnym Podhalu co zaowocowało studiami w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. Studia na wydziale Grafiki krakowskiej  ASP (1987-1990) w pracowni miedziorytu prof. Stanisława Wejmana i malarstwa prof. Stanisława Batrucha. (1990-2010) Przebywał w USA gdzie zajmował się projektowaniem wnętrz i ich wykonaniem. Ponownie zdał egzamin na Wydział Grafiki Krakowskiej ASP. W 2013 r. otrzymał prestiżową nagrodę im. Jana Matejki przyznawaną przez ASP w Krakowie. Dyplom z wyróżnieniem zrealizował w 2015 r. pracowni miedziorytu pod opieką prof. Krzysztofa Tomalskiego a aneks do dyplomu w pracowni malarstwa prof. Stanisława Tabisza. Zajmuje się grafiką warsztatową, malarstwem i pracą pedagogiczną. Wystawia swoje prace w kraju i zagranicą.

 

Udokumentowany dorobek artystyczny ­– wystawy.

  • 2016.01 – 3 Miejsce w konkursie Grafika Roku 2015 zorganizowanym przez Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. 
  • 2015.12 1 International Forum of Printmaking Art School Deans. CAFA Gallery.Beijing (Peking) China.
    Udział w wystawie zbiorowej.
  • 2015.09 – Wyróżnienie w wystawie artNoble. Najlepsze dyplomy uczelni artystycznych w Polsce. Żyrardów
    Udział w wystawie zbiorowej. Wystawa grafik.
  • 2015.06 MCSG. Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych w Krakowie. Start.
    Udział w wystawie zbiorowej. Wystawa grafik.
  • 2015.06Promocja młodych twórców zorganizowana przez SPCG w Krakowie.
    Udział w wystawie zbiorowej. Wystawa grafik.
  • 2015.06Pałac Sztuki, TPSP w Krakowie. Najlepsze dyplomy ASP 2015.
    Udział w wystawie zbiorowej. Wystawa grafik.
  • 2015.02-03Dobre malarstwo. Wystawa pracowni malarstwa II z Wydziału Grafiki ASP w Krakowie. Galeria Akademia w Bronowicach.
    Wystawa malarstwa. Udział w wystawie zbiorowej.
  • 2015.03 9 Biennale Grafiki Studenckiej w Poznaniu. Wyróżnienie honorowe.
    Udział w wystawie zbiorowej.
  • 2014 – Grafika roku. Galeria Wydziału Grafiki. Kraków.
    Wystawa grafik. Udział w wystawie zbiorowej.
  • 20140.7 – Variografia. TPSP w Krakowie.
    Wystawa malarstwa. Udział w wystawie zbiorowej.
  • 2014.12 - 2015.03 – Wystawa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Warszawa.
    Wystawa malarstwa. Udział w wystawie zbiorowej.
  • 2013.02 – The Best of ASP. Galeria Akademii w Bronowicach.
  • 2013.02-03 – Galeria Vauxhall. Krzeszowice. Pracownia malarstwa II.
    Wystawa malarstwa. Udział w wystawie zbiorowej.
  • 2013.12 – Nagroda- stypendium im Jana Matejki.

   Wszystkie decyzje podejmowane podczas wykonywania dzieła sztuki mają podłoże czysto intuicyjne i nie mogą być tłumaczone auto analizą, wypowiadane, zapisane czy nawet wymyślone.[1]

Marcel Duchamp

 

Przypadek w nauce podobnie jak w sztuce odgrywa bardzo podobną rolę. Nie jest konieczne nazwanie go po imieniu, wystarczy, że istnieje. Wiemy, że bez niego nic nie mogłoby tak samo smakować. Może też tak się zdarzyć, że przypadek jest głównym daniem a nie przyprawą. Trudno na to pytanie odpowiedzieć.

.-- ... --.. -.-- ... - -.- ---   .--- . ... -   .--. --- . --.. .--- .- --..--   -. .- .--- -- -. .. . .---   -. .- .--. .. ... .- -. -.--   .-- .. . .-. ... --..

Powyższy tekst napisany alfabetem Morse’a to szyfr, który składa się z systemu kropek i kresek. Gdyby zlikwidować przerwy pomiędzy znakami system stałby się bezużyteczny. Znaczenie przypadku w przyrodzie i sztuce jest właśnie taką przerwą.

W cyklu zaprezentowanych przeze mnie prac starałem się uchwycić istotę zjawisk przypadku i intuicji i ich wpływu na budowanie obrazu­ ­­– fragmentu rzeczywistości. Grafiki i obrazy były płaszczyzną moich eksperymentów. Chciałem sprawdzić dokąd może mnie zaprowadzić świadome zdanie się na intuicję i przypadek. Jakie nowe wartości mogą pojawić się podczas pracy nad płytą cynkowa, obrazem olejnym czy akrylowym? Gdzie leży granica pomiędzy tym co wyuczone a tym co skrywa podświadomość? Do jakich światów przypadek jest kluczem. Co decyduje o wyborach takich a nie innych kolorów, o wielkości plam, o charakterze kompozycji czy nawet tematu pracy?

Aby zrozumieć czym jest przypadek i intuicja trzeba je przeżyć, spotkać się z nimi bezpośrednio, doświadczyć chropowatości blachy, zapachu kwasu azotowego i farby drukarskiej za paznokciami. Trzeba doznać nieodzownego zaskoczenia jakie niesie jeszcze mokra, pierwsza odbitka  wychodząca spod prasy drukarskiej.

 
[1] Marcel Duchamp „Session on the Creative Act” Convention of the American Federation   of Arts, Houston, Texas, April 1957 
Grove Press, New York, 1959, pp. 77-78 (Stanford Library: ND553.D774.L43FOLIO)